Praktikum udfordringen.
Som indledning til DEP modul 4, var der en lille opgave some skulle løses, nemlig at finde et specifikt problem på vores egne skoler/teams som vi kunne arbejde ud fra.
Hermed følger mit bud på hvad der kom ud af dette.
PRAKTIKUM-NOTATET
Praktikum-udfordringen.
”Den spidse”
|
Efter en dialog
med uddannelses lederen og det daglige arbejds-team, blev der enighed om at
lægge fokus på et længerevarende problem der har været på vores snedker
grundforløb 2 angående evaluering af vores elever.
|
”Den
udfoldede beskrivelse”
Hvordan viser problematikken sig? For hvem er den et problem? Hvad er din interesse i at få den løst? |
· I den daglige
drift af vores snedker grundforløb, glemmer vi tit at inkludere evaluering.
Vi glemmer hvordan den ofte er en konkret del af videreudviklingen af den
undervisning vi udøver hver dag.
Dette viser sig oftest når vi
alligevel i ny og næ for udført en evaluering, at det gang på gang er nogle
af de samme problemstillinger eleverne fortæller om, og endnu mere når vi på
vores ugentlige team-møder også fra tid til anden sidder og diskutere
gentagende problemer, nogle gange uden at komme videre.
· Der er ingen
tvivl om at dette er et problem. I dagligdagen kan travlheden oftest skubbe
evalueringer til side til fordel for den egentlige undervisning, da de
enkelte kollegaer ofte føler arbejds presset med den daglige undervisning
kommer i første række.
Men dette er et problem, både for
den enkelte underviser, for teamet og ikke mindst for alle de elever der
måtte føle der ikke er nogle steder at komme med konstruktiv kritik, andre
end til deres i forvejen semi-stresset underviser.
· Men heri kommer
jo interessen for at angribe dette problem. For evalueringer er meget mere
end konstruktiv kritik fra de deltagende. Evalueringer kan netop være med til
at holde fokus på de problematikker der måtte være, og et værktøj til - netop
med fokus - at få taget hånd om hvad
der nu end måtte være problemet.
Det at problemet måtte kunne
ses/aflæses i evalueringer kan være med til at skabe fokus på hvad der er
kernen af det der muligvis skal ændres, og selvfølgelig også hvad der i
forvejen virker. Et hjælpe-værktøj til at formidle den korrekte viden direkte
til underviseren/teamet og uddannelsen. – Hvem ville f.eks. i dag ikke google
et specifikt spørgsmål på sin telefon eller computer, når man søger svar på
noget? – vi higer efter at gøre ting bedre, og skabe mere forståelse for det
vi gør. Og der skal vi anerkende at evalueringer er et værktøj til at hjælpe
os med dette.
Ift. dette konkrette modul, der er
min tanker selvfølgelig, hvordan kan jeg skabe en sådan evaluerings kultur,
men ikke mindst hvordan kan jeg skabe den rigtige evaluerings kultur, netop ved brug af elektroniske
evalueringer, og ikke mindst, online elektroniske evalueringer.
Arbejds presset, den stresset
underviser og eleven med de nye teknologiske trends med i deres opvækst, skal
selvfølgelig passe sammen.
Derfor giver det bedst mening at
evalueringerne skal være nemme at administrere, dvs. nemme at oprettet og
kopiere tidligere brugte spørgsmål til nogle nye elever, så tidsforbruget og
anvendeligheden for den enkelte underviser ligger på et lille niveau, men
samtidig også at eleverne føler sig på hjemmebane, når evalueringer f.eks.
hurtigt og nemt kan udføres på deres smartphones.
|
No comments:
Post a Comment