Evaluering, (af fr. évaluer 'vurdere'), i pædagogisk sammenhæng fællesbetegnelse for forskellige former for vurdering. Begrebet blev indført i dansk uddannelsesterminologi i slutningen af 1960'erne, da der opstod behov for noget mere omfattende end den almindeligt anvendte karaktergivning.
Kilde.
Som udgangspunkt for min praktikum udfordring, i samråd med mine kollegaer og team har jeg/vi besluttet os for at arbejde med at gøre vores evalueringer bedre.
Men så må vi samtidig spørge os selv om - Hvad er det egentlig vi vil opnå med denne evaluering?
Og for at forstå dette må vi starte med at kigge på de spørgsmål vi stiller i evalueringen.
- Hvorfor stiller vi lige netop disse spørgsmål?
- Hvordan forventer vi, at undersøgelsen vil blive brugt?
- Hvem skal egentlig have gavn af undersøgelsen, os som lærere, den enkelte elev eller skolen?
Derfor er det meget væsentligt at kigge på hvad vi som lærer gruppe vil have ud af evalueringen.
eksempler på dette kunne f.eks. være:
- Vurdere om en indsats virker efter hensigten
- Få et vidensgrundlag, som forandringer kan baseres på
- Blive klogere på en problemstilling, der endnu ikke findes viden om
- Få indsigt i processer, som har betydning for implementering af nye tiltag.
På det grundlag er det derfor også utrolig vigtigt at spørgsmålene i en evaluering må være velbegrundet, på en sådan måde at man bliver nysgerrig på at kende svaret. Det vigtigt at spørgmålene hænger logisk sammen med formålet for undersøgelsen, så der ikke opstår irrelevante spørgsmål.
Og så må man selvfølgelig sørge for at de måtte være så præcist og velformuleret,
at du ved, hvilke data du skal
opsøge, og få ud af de enkelte spørgsmål.
Endvidere må jeg/vi som et team, jo også finde ud af i hvilken kategori skal disse spørgsmål så være, er det kvantitative spørgsmål måske via spørgeskemaer - jo flere spørgsmål jo bedre overblik - eller er det mere kvalitative spørgsmål, der spørger direkte ind til konkrette ting, måske skal evalueringerne afholdes som en slags interview istedet?
Eller måske en kombination af disse metoder?
Hvornår skal disse evalueringer foregår, er det formative - altså løbende evalueringer - eller summative afsluttende evalueringer?
Alle disse detaljer skal afklares.
Evalueringer er altså ikke bare evalueringer - så mit fokus fremadrettet for at komme videre må være endn en snak med mine kollegaer/team i den kommende eksperiment periode, så vi kan blive mere fastlagt på:
- Hvorfor?
- Hvad?
- Hvordan?
Inspiration til denne blog er hentet fra disse kilder.
No comments:
Post a Comment